Přátelé napínavé a šťavnaté grafiky, kolik znáte typu kontrastů?
A víte co se stane s vaším designem, když tam to napětí (kontrast) nebudete mít ani jeden?
Stane se přesně tohle:
Grafika nebude mít žádnou šťávu
nebude mít charisma
a vy (jako autor/ka designu) budete z toho taky pěkně unaven/á
Napětí v umělecké fotografii
Mám pro vás další inspiro materiál.
Co mají společného všechny následující fotografie. (tedy kromě toho, že jsou černobílé? :)
Odpověď je to naštěstí pěkně očividná:
Je tam nádherný světelný kontrast , v tom dynamickém střídání světlých a tmavých ploch.
Když to funguje v umělecké fotografií, tak proč by to nefungovalo v grafickém designu?
Jaké je řešení šikovného grafika?
vyhledá dvě podobné entity plakátu
zesílí kontrast mezi nimi
a tím pěkně vytvoří napětí uvnitř grafiky a ještě to víc našponuje.
Napětí v klasické grotesce!
Než se ponořím do našeho grafického napětí, tak jěště malá kratičká zastávka v klasickém živém světě.
Vzpomínáte na komediální duo Laurel a Hardy? Základní a kruciální pilíř jejich komiky byl vztyčen právě na napětí, nebo-li na kontrastu:
tělesné konstituce obou figur
na dialektice temperamentů: přísný, direktivní Hardy vs. nejistý Laurel
Ostatně, na silném napětí a kontrastu byly postaveny další a další humorné dvojice, viz:
komici Voskovec~Werich
komici Šimek~Sobota
dobrodruzi Bud Spencer~Terence Hill
detektivové Jake~Tlusťoch
Tak a teď, když je už půda připravena, teď si to životodárné třaskavé napětí přeneseme do naší 2 rozměrné krajiny designu:
Celá fůra kontrastů
V grafické říši existuje celá fůra kontrastů, podívejte, co jich máme:
Kontrast barevný a světelný
Kontrast proporční: mezi hlavním titulkem a drobnou typografií
Kontrast v ostrosti: napětí mezi ostrou hranou ~ a blur rozmazaným efektem
Kontrast objemový: 3D objekt ~ plochá typografie
Ať žije grafický antagoismus!
A teď už jedna grafická ukázka
Proč tenhle jednoduchý plakát funguje?
Osobně si myslím, že to je ze tří důvodů:
Rytmus a střídání velkých/menších ploch.
Je zde výrazné barevné napětí: černá vs. syté barvy .
Rovněž zde panuje jasná HIERARCHIE TEXTŮ. Je tu výrazně diferenciována škála velikostí textů – čtenář se krásně orientuje v ploše – je hned jasné, co je primární text, co je sekundární a tak dále ....
Závěr
A na samotný závěr čistě pro odlehčení připojuji dvě videa na téma vokálního kontrastu. Hrdelní zpěv ~ sopránový kontratenor.
Poslední grafický check-point
Přátelé, kdykoliv budete mít před sebou poněkud nudnou grafiku, položte si kontrolní otázku:
"KONTRAST a NAPĚTÍ! Nechybí nám tam napnelismus uvnitř plochy?"
S pozdravem Michal Žižka
Comentários