top of page
Michal Žižka

Budujeme napětí

Přátelé napínavé a šťavnaté grafiky, kolik znáte typu kontrastů?

A víte co se stane s vaším designem, když tam to napětí (kontrast) nebudete mít ani jeden?







Stane se přesně tohle:

  • Grafika nebude mít žádnou šťávu

  • nebude mít charisma

  • a vy (jako autor/ka designu) budete z toho taky pěkně unaven/á


Napětí v umělecké fotografii

Mám pro vás další inspiro materiál.

Co mají společného všechny následující fotografie. (tedy kromě toho, že jsou černobílé? :)



Odpověď je to naštěstí pěkně očividná:

Je tam nádherný světelný kontrast , v tom dynamickém střídání světlých a tmavých ploch.

Když to funguje v umělecké fotografií, tak proč by to nefungovalo v grafickém designu?


Jaké je řešení šikovného grafika?

vyhledá dvě podobné entity plakátu
zesílí kontrast mezi nimi
a tím pěkně vytvoří napětí uvnitř grafiky a ještě to víc našponuje.

Napětí v klasické grotesce!

Než se ponořím do našeho grafického napětí, tak jěště malá kratičká zastávka v klasickém živém světě.

Vzpomínáte na komediální duo Laurel a Hardy? Základní a kruciální pilíř jejich komiky byl vztyčen právě na napětí, nebo-li na kontrastu:

  • tělesné konstituce obou figur

  • na dialektice temperamentů: přísný, direktivní Hardy vs. nejistý Laurel

Ostatně, na silném napětí a kontrastu byly postaveny další a další humorné dvojice, viz:

  • komici Voskovec~Werich

  • komici Šimek~Sobota

  • dobrodruzi Bud Spencer~Terence Hill

  • detektivové Jake~Tlusťoch

Tak a teď, když je už půda připravena, teď si to životodárné třaskavé napětí přeneseme do naší 2 rozměrné krajiny designu:


Celá fůra kontrastů

V grafické říši existuje celá fůra kontrastů, podívejte, co jich máme:

  • Kontrast barevný a světelný

  • Kontrast proporční: mezi hlavním titulkem a drobnou typografií

  • Kontrast v ostrosti: napětí mezi ostrou hranou ~ a blur rozmazaným efektem

  • Kontrast objemový: 3D objekt ~ plochá typografie



Ať žije grafický antagoismus!


A teď už jedna grafická ukázka


Proč tenhle jednoduchý plakát funguje?

Osobně si myslím, že to je ze tří důvodů:

  • Rytmus a střídání velkých/menších ploch.

  • Je zde výrazné barevné napětí: černá vs. syté barvy .

  • Rovněž zde panuje jasná HIERARCHIE TEXTŮ. Je tu výrazně diferenciována škála velikostí textů – čtenář se krásně orientuje v ploše – je hned jasné, co je primární text, co je sekundární a tak dále ....





Závěr

A na samotný závěr čistě pro odlehčení připojuji dvě videa na téma vokálního kontrastu. Hrdelní zpěv ~ sopránový kontratenor.




Poslední grafický check-point

Přátelé, kdykoliv budete mít před sebou poněkud nudnou grafiku, položte si kontrolní otázku:

"KONTRAST a NAPĚTÍ! Nechybí nám tam napnelismus uvnitř plochy?"

S pozdravem Michal Žižka



Comentários


bottom of page