top of page

Bože! Jaké písmo vybrat?/ část 1

  • Obrázek autora: Majkí
    Majkí
  • 1. 10. 2023
  • Minut čtení: 6

Aktualizováno: 9. 4.



Dneska o bezradnosti z písma.

Když grafický tvůrce neví, jak zvolit písmo?! A vůbec, podle čeho se volí ten správný font?





Výběr písma je čertovsky zapeklitá věc! Těch dilemat a toho rozhodování. A taky celá fůra grafických pochybností. Ale nebojte, s těmi pochynostmi dnes skoncujeme.


Primární cíl tohoto úvodního článku je především přinést sem více kidu a grafické sebedůvěry. Teď vám představím tři pomůcky, které roztrhají mlhu písmové bezradnosti na cimpr-campr.


Proč váháme nad písmem?


Když někdo bezradně tone ve výběru toho správného fontu, tak na vině budou dvě prosté příčiny.

1) Tvůrce designu si moc nevěří, nevěří svému úsudku.

A nebo.

2) Tvůrce používá nefunkční metodu výběru písma.


Takže změníme metodu výběru písma a půl je hotovo!


Já to teď obrátím do záporu, nebudme typovat co chceme, ale sledovat co nechceme. Jsem totiž přesvědčen, že většina grafických začátečníků dokáže spolehlivě a bezpečně poznat, které písmo neladí k jejich aktuálnímu záměru.

Uděláme teď hned rychlý negativní test – sázím své boty, že okamžitě poznáte, že v následující ukázce to jaksi graficky skřípe a vrže.


Test s Vetřelcem


Co myslíte, povedlo se mi zvolit vhodné písmo? Pasuje toto kaligraficky vázané písmo do kontextu syrové a nehostinné planety LV-426?






Určitě to vidíte! Jak písmo použité pro nápis Aliens "krásně" nejde dohromady s vesmírným monstrem, ani s nebojácnou Sigourney Weaver. A pojďme si to rovnou odůvodnit.


Charakteristika písma: když si tohle písmo hezky zvětším na maximum, vidím u použitého písma výraznou měkkost tvarů. Měkkost jak v ohýbání tahů, tak v zakončení tahů. Je tam přímo v tvarosloví naznačená určitá "obéznost".

Viděli jste to od samého počátku, že to k sobě nepasuje, jen jsme si to teď trochu přesněji pojmenovali. Vida:

Už samotný tvar (konstrukce) písma nám evokuje konkrétní dojem. Už samotný charakter tahu nám evokuje náladu, kontext, tématický žánr. Tento měkký font nám skutečně vůbec nespustí pocit mrazivého všudypřítomného ohrožení na základně vesmírných kolonistů. Tohle písmo by nám James Cameron nejspíše neshválil.

A to je v kostce hlavní vodítko grafiků číslo 1. Tvar písma na nás přenáší určitou psychologii. Evokuje v nás určitou osobní zkušenost, evokuje emoční reakci, spouští očekávání, mimoděk, ale naprosto automaticky a spolehlivě.


Tohle písmo by harmonicky zafungovalo v nějakém 100% nekonfliktním a bezpečném prostředí. Patrně by se dobře vyjímalo na krabici dětské stavebnice, kdesi v hračkářství (ach ano, výrobce deskových her – Albi má velmi podobný font v logu!).



Ani druhý příklad není to pravé ořechové, teda to pravé Vetřelčí. Vidíte to také? Jasně že jo!



Vy už se nespletete! Protože máte nakoukáno.


Tvrdím, že s vysokou pravděpodobností umíte vybrat vhodné písmo, protože už hromadu let chodíte po světě, díváte se pozorně kolem sebe a ostřížím zrakem jste se již prokoukli všechny klíčové kontexty a žánry = ve skutečnosti máte nakoukanou obrovskou (ba přímo obří!!) grafickou databázi aplikovaných příkladů s písmy.

Všichni máme v sobě zapsanou celou obrovskou galerii příkladů a vazeb: Písmo+kontext. Písmo+situace.


Skoro každý to tak má. I ten, kdo grafiku aktivně netvoří. Natožpak vy, pokud nad principy grafiky aktivně a se zájmem přemýšlíte.


Druhý test s kakaem?


Máte chuť na kakao? Mám tady tři verze vývěsní cedule. Kterou zvolíte vy? A teď si, prosím, pro sebe a alespoň v duchu řekněte také proč volíte vaši varinatu?

Která verze by vás přilákala vejít dovnitř a dát si kakao?




(1. ukázka) Tohle je řekněme intelektuální písmo. Tím myslím klasické knižní písmo, vhodné pro sazbu dlouhých textů. Písmo má měkké stínování tahu, tedy mírný kontrast mezi tenkým a tučným tahem – tohle písmo jsme spíše zvyklí vídat u klasické literatury. Ale u Mléčného baru asi nepotřebujeme serifové písmo, které vypadá přeci jen dost seriózně.


(2. ukázka) Tohle písmo (Courier) máme spojené, ať chceme nebo nechceme, s typem písma na psacích strojích. Když se podíváte blíž, tak písmové patky mají geometrické zakončení na koso, což vytváří formálnější až přísnější nádech.


(3. ukázka) Poslední verze zobrazuje již více propagační - je to vyloženě nápisové písmo, které má přitáhnout pozornost. Je výrazné, z dálky krásně čitelné. Dokonce evokuje První republiku, protože střední horizontální osa (tam co vede střední příčka E a A) je vysunuta nahoru. Za mě to takhle může být. Navíc to písmo dobře ladí s celou kovovou konstrukcí cedule. Ale pozor, tohle není jediné možné řešení!


Opakuji již řečené: Umíte to!

Protože vnímáte kontext


To vaše téma, pro které právě děláte grafiku, určitě není zcela nové. Určitě je již 1000 krát někde zpracováno! Určitě je vaše téma již někde někým vyřešené, má svůj grafický kabát. Již jej někdo oblékl do funkčního grafického kabátku.


To je přeci dobrá zpráva. To totiž znamená, že nezačínáte na zelené louce. To znamená, že již máte navigaci, předobraz. Proto přidávám druhou radu:


Udělejte si rešerži


klidně si udělejte 5minutový průzkum, jak se podobného úkolu (jako zrovna řešíte vy) zhostili vaši předchůdci.

Máte ostych? Tak na ten zapomeňte. Udělat si grafický průzkum není ani ostuda, ani projev invenční slabosti.

Je to dokonce moudré, racionální a ještě to šetří váš čas:

  • Za 5 minut najdete 10 různých příkladů zpracování

  • Vidíte to před sebou, celou kolekci různých řešení, takže hned zjistíte – co se vám líbí, co je skvělé, co je slepá ulička, čemu se vyhnout.

  • Tedy hnedka do deseti minutách můžete dozrát k esteticky poučenému rozhodnutí, jakou grafickou cestou chcete skutečně jít.

  • Ujasníte si, jestli chcete pokračovat ve stejném duchu (viz příkladová kolekce Sweet shopů), nebo zda půjdete svou vlastní cestou grafické inovace a originality.



Test s policejním vozem


Nahoře jsem naťukl a zmínil otázku TVARU PÍSMA. Ještě u toho chvilku zůstaneme a provedeme hypotetický vizuální test vaší citlivosti k písmu. Co myslíte, jaké písmo se hodí na fungl nové policejní služební vozy? Zvolíte:


A) Spíše nepatkové písmo.

Strohé a přímočaré písmo, prosté všech ozdůbek. Písmo s robustní silou tahu – aby to vzbuzovalo rozhodnost. Písmo se zůženou šířkou znaků, aby to vzbuzovalo řád, rytmus, vymezení mantinelů?


B) Nebo patkové a stínované písmo?

Písmo s proměnlivou tloušťkou tahu (tzv 'stínování'), které dodá písmu pružnost a měkkost. Ladnost a pohodlnou čitelnost v delších textech.


C) A nebo písmo nepatkové se zaoblením na koncích tahů – aby to působilo měkce jako tlapky plyšového medvídka?


Jsem si jist, že máte svou preferenci, stejně jako já.

Jediné, co bylo potřeba při rozhodování o písmu udělat, je:

  • zaměřit se detailně na stavbu a konstrukci písma –> Ta vyvolává asociace a dojem. Takže který design zvolíte?



Kuriozita z Portugalska


V Portugalském Portu se skví na policejních vozech stínovaná kurzíva. Už to je z typografického hledicka nečekané. A co je ještě více kuriozní – na dveřích spolujezdce je ta kurzíva dokonce obráceně nakloněná! Pokud přistupujete k písmu jako ke grafickému dílu, tak tohle je čistokrevný typografický přešlap a měl by být zakázán :)

V portugalském Portu se lumpové a typografičtí estéti (všichni dohromady!) poldům smějí a plácají se do kolen! :) Takhle naklonit doleva písmo!





Kdo si stále nevěří?


Vězte, že v otázce výběru správného fontu existuje mnoho dobrých řešení!

Hlavně nebýt (v otázce vhodného písma) zbytečně ve stresu. Pracovat s písmem není naštěstí tak přísné jako luštit sudoku, tam se chyba neodpouští. Tam existuje jen jedno správné řešení.

Kdežto v otázce výběru správného fontu existuje mnoho dobrých řešení! V našem kruhu typografiů a grafiků máme svobodnější prostředí než v klubu luštitelů křížovek.

V práci s písmem existuje vždy více dobrých cest.

Orwellův román "1984"


A co kdybyste měli zpracovat novou knižní obálku k románu 1984 George Orwella. Jaké písmo zvolit?

Takže v tuto chvíli již máme tři šikovné pomůcky na cestě k šikovně se hodícímu písmu:

Chápete a vnímáte žánrový kontext vašeho aktuálního projektu
Nejsme líní, udělat si 10minutovou grafickou rešerši a poučit se z ní.
Víte, že existuje více správných řešení

Takže pojďme na ten román 1984!

Knižní úpravci a designéři v tomto případě často v minulosti sahali po robustním bezpatkovém písmu, a to asi nebude jen náhoda.

Vzhledem k žánru a náladě Orwellovského románu nikoho nepřekvapí, že mezi těmito příklady nenajdete žádný křehoučký vlasový (thin) řez, protože politický režim s prvky absolutní kontroly je zkrátka:

Zdrcující, jako železná bota. Nekompromisní.

Proto na ukázkách často vidíme blokové, demonstrativně úderné tučné písmo. Však si prohlédněte ukázky:




Takže hned to následující písmo, napsané rozverným rychlým gestem (s rozšafnou svobodnou lehkostí) se nám na knižní obálku románu 1984 patrně nedostane ani při příštím vydání.


Závěr

Přátelé, tohle byl jen úvod k tématu Jaké písmo vybrat?

Ještě se k němu vrátím ve druhém navazujícím článku a půjdeme více do hloubky.

Jsem přesvědčen, že se do velké míry můžete spolehnout na 1000x zažité příklady. Jen jde o to, si je v pravý čas vybavit.

A jen tak pro úplnost připomínám:

tvar písma vás krásně povede správným směrem. Stačí si to písmo zvětšit, maximálně zvětšit tak, až na vás dýchne svérázná psychologie tvaru.

Písmo je kámoš!


Písmo může na první pohled vypadat jako obtížný potížista grafické plochy. Ale ve skutečnosti to je velký kámoš grafika, který ten velký design odmaká za vás, když mu dáte plnou důvěru a pozornost.


S pozdravem Michal Žižka



Comments


bottom of page