top of page

Bože! Jaké písmo vybrat?/ část 2

  • Obrázek autora: Majkí
    Majkí
  • 20. 9. 2023
  • Minut čtení: 4

Aktualizováno: 19. 1.


Dnes o klasickém grafickém záseku. Probíhá zhruba takto:

"Už 20 minut vybírám vhodný font, ale je to k zlosti! Jakoby se celý písmový vesmír spiknul proti mě! Fontů mám sice dost, ale stejně nevím podle čeho se mám rozhodnout?"


Mirka z Kolína




Děkuji za otevřenost, půjdeme tedy ještě hlouběji...

Mirko, připomínám pomůcku z minulého článku, že každé písmo k nám vysílá signál, už tou svou konstrukcí znaků. Už samotný tvar nám pěkně napovídá!



Chci, aby váš příští výběr písma byl spíše hladký a bez škobrtnutí. A ne chaotické bloumání labyrintem bez konce.

Chci, aby váš příští výběr písma nebyl úmorným listováním v nekonečném seznamu písem. Chci, ať žijete bez zbytečných pochyb:)

Když vybíráte písmo, buďte fresh!

Takže nejprve holá fakta: Písmový vesmír je téměř nekonečný! Proto doporučuji: vybírejte si písmo tehdy, když jste fresh a vaše vizuální citlivost je na vrcholu.

Podívejte se, kolik jen existuje variant uvnitř jedné jediné písmové rodiny:

Na každém z následujících řádků je písmeno E, obyčejné bezpatkové lineární E (tedy v angličtině SansSerif, nebo slengově nazývané Grotesk). Všechny kousky jsou z jednoho jediného fontu, avšak pokaždé v jiném řezu - neboli v různé tučnosti tahu. A každý řez písma může mít svou variantu kurzívy (italiky).

Takže mi nevolíme jen mezi Fonty, mi si volíme i jeho pod-variantu uvnitř Fontu.



Jen kapku základní terminologie

Ve světě písem vládne opravdu neuvěřitelná rozmanitost, jako u lidí. Naučte se alespoň základní písmové kategorie, ať umíte rozlišit a pojmenovat tvar písma.


Na svých studentech jsem totiž experimentálně zjistil a opakovaně ověřil, že když dokáží dobře pojmenovat základní kategorie písem, tak poté (již mnohem jistěji a v kratší době) vybírají finální písmo.


Vezmu to hodně rychle, takže máme tady základní klasifikaci písem:

  • serifová (patková)

  • bezserifová (grotesk)

  • egyptienky (mají tučné patky)

  • skripty (volně psaná, neboli kaligrafická)

  • monospace (všechny znaky abecedy mají téměř stejnou šířku)

  • titulková (výrazná, masivní, kontrastní)

  • dekorativní a zdobná písma - to jsou všechna jiná, extravagantní, která nespadají do žádné ze sousedních kategorií)

  • lomená (vycházející z gotických vzorů)



Upozorňuji, že méně seriozní a méně uživatelsky přívětivé grafické programy vám sází halabala seznamy fontů bez jakékoliv struktury, respektive jen podle abecedního pořadí, což je vlastně suma-sumárum úplně nesmyslný klíč řazení – takže vám z toho oči až přecházejí a výběr písma není vskutku příjemnou záležitostí. No, popravdě, je to peklo!


Ty lepší profi grafické programy už umožňují volit písmo podle základní klasifikace (třikrát SLÁVA!!!).

Před pár lety (konečně!) i programy od firmy Adobe již umožňují toto základní filtrování všech nainstalovaných písem dle jejich základních tvarových charakteristik.


Jaký je účel textu?

Vždy si ujasněte, jaká je primární funkce vašeho textu:

  • Má to být jen krátký titulek – headline? Tak to potřebujeme hlavně zaujmout, strhnout pozornost. Takže asi nezvolím historický Times New Roman! V krátkém textu si mohu dovolit určitou extravaganci s originální konstrukcí písmových znaků, protože na krátkém textu čtenáře touto originalitou nijak neunavím.

  • Nebo to má být dlouhý text se skvělou čitelností, tzv. chlebový text? Takže zvolím písmo patkové, ať není příliš kontrastní, dobrou volbou tedy bude třeba Renesanční Antikva/Přechodová Antikva.


Váháte? Dejte si velké měřítko!

Přátelé, rozhodujte se u písma pro hlavní titulek tak, že si ho obrovsky zvětšíte. Musíte být doslova konfrontováni se svým obrazem písma, musí být téměř v celém vašem zorném poli:) Takto, v obrovském měřítku bude vaše volba písma mnohem kvalifikovanější. Nejlepší je, když jste do svého titulkového písma přímo zamilovaní. Musí vám padnout do oka, zakončením tahu, detailem, čímkoliv.


Každému písmu sluší jiná velikost.

Hledejte pro zvolené písmo tu optimální velikost, až se naplno rozezní jeho charakter, nebo-li tvarová krása. Totiž ono "špatně" zvolené písmo někdy znamená jen to, že je použité ve špatné velikosti, která mu prostě nesvědčí. Protoeže písmo je svým způsobem stále jen ta původní černo-bílá kresba!


Chcete ctít tradici nebo rebelovat?

Každé písmo jsme zvyklí vídat v určitém kontextu: např. Lomená písma u metalových kapel. Měkký elegantní skript například u Cukrárny, těch praktických zažitých příkladů vidíme kolem sebe každý den desítky ba stovky.


Učiňte volbu, jestli chcete respektovat typografický zvyk, vsadit a onu bezpečnou zažitou konvenci. Nebo jít vědomě proti proudu. Proti zvyku.

Zkuste si občas trochu zarebelovat. Když to bude typografický vzdor zcela záměrný, ať to je klidně hyperbola, recese, fór!


Ať má charisma!

Každé titulkové písmo by mělo mít svou charakteristiku. Respektive když použijete na hlavní headline font, který je nemastný a neslaný, je to doslova nevyužitá příležitost.

Však dívky na večerní zábavě také raději tančí s charismatickými chlapci. Písmo ve vašem designu má mít svou osobitost.


Váš hlavní nadpis totiž může být:

  • humanisticky přátelský – měkká stavba písma se zaoblenými konci tahů

  • nečekaně tvarově rafinované – silně přitahující pozornost

  • naléhavě burcující – robustní bold písmo

  • direktivní až stísněné – robustní zůžené písmo

  • křehké a subtilní - lehoučké níťové light písmo

  • dynamický - konstratně stínované písmo

  • technicky přísný – geometricky konstuované písmo


Závěr

Věřím, že vám pomůže, když si před vaším výběrem písma ujasníte každý jeden výše popsaný krok. Ve skutečnosti to je velmi jednoduchý manuál. Dokonce se může stát, že vás to bude více bavit. Takže žádné písmové peklo nebudete muset už nikdy navštívit:)


Edit:

Během tvorby této mini lekce jsem narazil na velmi zajímavé schéma. Takže přikládám ještě tuto přílohu – emocionální průvodce výběrem písma. Zde je odkaz:


S pozdravem Michal Žižka



Comments


bottom of page